Editorial | Cultural | Reportaj | Cotidian | Club Romantic | Divertisment | Redactia & Arhiva

 


Despre prietenie

Cosmopolitan
Plante ce aduc noroc

Planeta Venus

Urban vs. traditional

Stiri

Individualitatea


Cosmopolitan... sau cum sa inveti ca a fi femeie
poate fi un atu, si nu un dezavantaj

In peisajul romanesc al publicatiilor de tot felul aparute in ultimii ani, un loc aparte il ocupa cele al caror public-tinta este reprezentat de femei. Una dintre aceste publicatii, care se detaseaza insa de marea majoritate prin forma grafica deosebita si prin continutul pe cat de interesant, pe atat de util, este revista "Cosmopolitan". Nevoita sa tina pasul cu sora ei mai mare din Apus, al carei prestigiu "obliga", revista romaneasca incearca, la fiecare noua aparitie, sa propuna cititoarelor sale cat mai multe subiecte interesante, incitante, utile, informative sau pur si simplu amuzante, toate menite sa convinga femeia de pe la noi ca se poate sa isi doreasca mai mult de la viata decat sa stea la cratita, tot timpul atenta la ce vor ceilalti, si nu la ceea ce vrea ea cu adevarat.

Revista nu e deloc una cu mesaj feminist, ci una feminina, care incearca sa educe la romance simtul constientizarii propriei valori, simtul estetic, simtul umorului si simtul competitiei. Si, mai ales sa le demonstreze ca se poate sa fii si frumoasa, si desteapta, ca a fi femeie in lumea moderna a inceput sa nu mai fie neaparat un dezavantaj, ci uneori chiar un atu. Felul in care femeile au luat cu asalt in ultimele decenii teritorii ale pietei muncii care pana atunci apartineau prin traditie barbatilor, dovedind ca o femeie poate fi la fel de buna ca un barbat, nu putea sa nu isi lase amprenta asupra personalitatii femeii moderne: ea accepta si isi doreste cu adevarat rolul de sotie si mama, dar de cele mai multe ori si pe acela de femeie de cariera; numai femeile stiu cum se poate face si una si alta, dar se poate, si inca bine.

Pentru a putea atrage si satisface un numar cat mai mare de cititoare dar si de... cititori, fiecare nou numar al revistei contine rubrici specializate referitoare la "Profesie", "Moda si frumusete", "Celebritati","Life style", "Sanatate, fitness si dieta", "Sex, dragoste si sentimente", la care se adauga rubricile permanente "De la editor", "Draga Cosmo","Confesiuni", "Cosmo Flash", "Gand la gand...", "Dileme", "Cosmo pentru iubitul tau", "Cosmo quiz", "Porunci cosmice", "Cosmo weekend", "Cosmo practic", "Cosmo Horoscop", "Parerea lui Robert Lup despre...". pe langa acestea, apar si asa-numitele "Titluri de pe coperta", cu articole care al caror continut variaza: de la psihologie la relatii interumane, de la moda la trucuri pentru a reusi in diverse situatii, prezentarea portretelor unor femei care au reusit in profesie si in viata-sau nu etc.

Poate ca efectul cel mai important, vizibil la cititoarele constante ale revistei, este resimtit in atitudinea pe care acestea incep fie sa o cultive, fie sa o dobandeasca, in legatura cu ele insele, dar si cu lumea din jurul lor. Este vorba de o atitudine pozitiva, plina de forta mentala si de incredere in posibilitatile proprii. Oricat ai fi de "la pamant", oricat de negativista ai fi, tot citind despre cum au reusit altele "sa se ridice" si sa continue sau sa o ia de la capat, ceva din aceasta atitudine de luptatoare se "lipeste" si de tine. Incepi sa realizezi ca nici o problema din viata ta nu e imposibil daca nu de rezolvat, macar de atenuat. Ca nimic nu trebuie sa te faca sa renunti la visurile tale legate fie de familie, fie de cariera, fie de amandoua. Ca daca esti femeie nu e neaparat nevoie sa fii super-frumoasa, dar e absolut necesar sa fii desteapta, educata, ingrijita, decenta, desavarsita profesionista, optimista si perseverenta. Ca inainte de a-ti face probleme daca te plac sau nu ceilalti, trebuie sa te placi tu insati. Ca trebuie sa te cunosti, sa-ti stii atuurile dar si limitele, sa stii ce vrei si sa-ti fixezi prioritatile. Ca tot ceea ce iti este necesar pentru a reusi se afla in tine si ca nu trebuie sa lasi pe nimeni sa te convinga ca ar fi altfel.

Printre cele mai interesante si utile, in acelasi timp, cred ca se numara articolele legate de profesie-cariera-loc de munca. Ele contin sfaturi si trucuri-utile in construirea unor bune relatii cu colegii, cu subalternii si cu sefii, in construirea unei bune imagini profesionale, sfaturi de tinuta si comportament business, consiliere si orientare profesionala etc. Un astfel de articol legat de orientarea profesionala in functie de trendul de pe actuala piata a muncii din Romania este cel din revista Cosmopolitan din luna octombrie 2002, semnat de Catalin Gruia si intitulat "Slujbe en-vogue, cariere de top". Articolul este un "ghid" care cuprinde "slujbele mileniului III pentru femeile din Romania". Afirmatia revistei este ca "Cosmo iti selecteaza cele mai Actuale, Active, Atractive domenii de pe piata muncii". Si nu e doar o simpla afirmatie, deoarece "Cosmo" se tine de cuvant, prezentand, sub forma sugestiilor facute de un consultant de specialitate, domeniile care pot constitui "Ce-i mai bun!": comunicare si tehnologia informatiei, vanzari, servicii, sanatate/ingrijire, marketing&publicitate si antreprenoriat.

Pentru fiecare domeniu sunt prezentate succint, dar edificator informatii privind:"pozitii ravnite", "en vogue", "atuuri pentru a reusi", "aparente"-unde este cazul, si "potential financiar". Daca esti o cititoare in cautarea unui loc de munca sau dezamagita/plictisita/nemultumita de cel detinut in prezent, nu poti sa rezisti tentatiei de a te analiza si a vedea catre care dintre aceste domenii se indreapta dorintele si posibilitatile/abilitatile tale, si uite asa ajungi sa iei intr-o buna zi hotararea de a face o schimbare in viata ta profesionala... si sa uiti de zilele cand iti spuneai "ce bine ar fi sa amcurajul sa.." si pur si simplu sa o faci, dar nu numai cu curaj, ci si cu cap.

"Cosmo" nu se dezminte: deviza pe care ti-o propune este "Fara limite!", argumentand ca, deoarece "oportunitatile de lucru pentru femei nu au fost niciodata prea mari, si nici succesul usor de obtinut", cel mai bine este sa actionezi sub imboldul pe care ti-l sugereaza "Cosmo": "nu-ti cauta o slujba, incepe o cariera!". Si nu trebuie decat sa tii cont de urmatoarele sfaturi: "Fa-ti o pregatire temeinica si fii foarte sincera cu privire la atuurile tale-ce aptitudini ai, ce experienta, ce iti place sau ce te intereseza cu adevarat. ... Alege-ti o cariera doar dupa ce te evaluezi cu atentie; caci doar atunci nu vei da gres!". Poate ca si sfatul "balcanic" strecurat printre cele de mai sus isi are rolul -si savoarea- lui, asa ca il voi cita si eu, chiar daca nu intentionam asta; asadar, in locul celor trei puncte de suspensie, a se citi: " Nu uita de factorul la fel de important: 'ce persoane suspuse cunosti' si valorifica-ti la maximum reteaua de
relatii."

Dupa atatea informatii si incurajari, nu-ti mai ramane decat sa-ti spui cu cit de multa Cosmoconvingere poti "good (best job) hunting!", sa te inarmezi pe langa toate cele de mai sus cu nervi, timp si rabdare si sa obtii locul de munca pe care ti-l doresti. Este posibil ca intr-o lume caracterizata de "dominatia masculina" cele spuse pana acum sa nu fie doar simple vorbe? Poate ca da, atata vreme cat sunt barbati pe care sa ii intereseze, cat de putin, motivele pentru care aceasta dominatie exista. Un astfel de barbat este sociologul si profesorul francez Pierre Bourdieu, care in cartea sa "La Domination masculine" incearca sa faca o analiza a mecanismelor si institutiilor care au facut si fac posibila perpetuarea dominatiei masculine si isi pune intrebarea daca este posibila neutralizarea acestora in scopul eliberarii fortelor care ar putea realiza schimbarea.

Faptul ca nici macar nu o mai sesizam dovedeste, in opinia lui, ca dominatia masculina este atat de inradacinata in subconstientul nostru colectiv; ea corespunde atat de mult asteptarilor noastre, incat devine foarte dificila lupta impotriva ei. Bourdieu este de parere ca "acum, mai mult ca oricand, este crucial sa lucram la dizolvarea a ceea ce este aparent evident si sa exploram structurile simbolice ale subconstientului androcentric care inca exista la barbati si la femei deopotriva."

El observa ca "fundamentul pentru mentinerea existentei acestei relatii de dominatie nu se gaseste cu adevarat intr-unul din locurile cele mai vizibile in care este exercitat, adica in sfera domestica, ci in locuri cum ar fi scoala si statul in ansamblu, care functioneaza ca locuri pentru elaborarea si implementarea principiilor de dominatie care continua sa fie exercitate chiar si in interiorul celei mai private dintre lumi."

Bourdieu este de parere ca "revolutionarea felului in care sunt vazute lucrurile in aceasta problematica va avea, inevitabil, cosecinte la nivel practic, mai ales in ceea ce priveste modalitatile de concepere a strategiilor care isi propun transformarea starii actuale a echilibrului puterii materiale si simbolice dintre sexe." Efecte ale modificarii acestui echilibru pot fi deja sesizate in prezent, si acesta nu e decat inceputul pentru consolidarea a ceea ce s-ar putea numi "women power", care insa nu isi propune sa anuleze "men power", ci doar sa ii devina partener real, luat cu adevarat in serios.

Mihaela Negrila
(Rainyday)

 


© Club Romantic 1997-2003, Toate drepturile rezervate